Löpning

Träff 2 28/3 kl 18:30

Löpteknik, intervaller med bestämd sträcka/tid, jogga eller gå.

Utgå ifrån gym+, en kort repetition ifrån förra mötet.
Målet med denna grupp
Lite kort vad vi kommer hitta på
Kost
Före och efter träning
Energi
Kort genomgång – vad vi ska tänka på idag när vi tar våra första löp steg:

Bra hållning

Sträck på dig, du ska vara så lång som möjligt, öppna upp bröstkorgen och dra bak axlarna… flytta vikten ifrån hälarna framåt till tårna – och nu skjut fram höften, tänk att du trycker svansbenet framåt.

Snabba korta steg
Tänk att du ska studsa fram

Landa på framfoten

Det är inte fel att landa på hälen och rulla fram längs foten men det kan öka risker till skador i foten, knäna, höft och rygg.
Vi ska nu träna att lägga vikten på framfoten. Den främre delen av foten når marken först, snabbt följt av hälen. Om ni tänker på hur de ser ut från sidan ska man nästan landa med hela foten på samma gång i marken.
FOTEN UNDER DIG SJÄLV, INTE FRAMFÖR

Tryck ifrån tårna

Tryck ifrån ordentligt då knäets rörelser blir lite större, sparka gärna upp hälen en aning mot rumpan.

Armarna ska pendla intill kroppen (inte i luften i höjd med axlarna) undvik att spänna dig i nacke och axlar.

Löpträning 1 – upplägg

Promenad 5 min då vi värmer upp armar därefter:
Hälkickar (spark mot rumpa) – tränar vi snabbhet & kroppshållning
Höga knän – tränar vi spänts & frånskjut
Sid löpning – tränar vi rörelse i höften
Tusenlappen – (tusenlapp mellan skinkorna)
Jogg 2 min, 30 sek gå
Jogg 2 min, 30 sek gå
Jogg 4 min, 1 min gå
Jogg 4 min, 1 min gå
Jogg 5 min, 1,5 min gå
Jogg 5 min, 1.5 min gå
VILA
Intervaller 60 meter (sporthallen)
60mx 5
Promenad till Gym+  streck